?color1=0xffffff&color2=0xfffffffs&autoplay=1&loop=1&hl=en_US&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="200" height="25" allowscriptaccess="always" allowfullscreen= "true">
Assalamualaikun ♥ Salam Sejahtera ♥ Annyeong Haseyo ♥ Fida Here
║█║▌║▌║▌fida
Just saying , Just sharing
Wednesday 1 August 2012 ? 0 Juri ♥ ?



Bislillahirrahmanirrahim. 

Salam ramdhan ke 13 semua. Penuh tak puasa sebelum nie ? Terawih pulak macam mane? Hee.. Ada la tue yang dah skip kan.. Tapi kalau ada sebab takpe la.. Nie yang takde sebab, tapi tetap jugak tak puasa memang pelik la kann. Tapi takpe lah. Kalau orang dah ingatkan tapi tetap buat tak faham je, sendiri jawab la nanti. At least , kita dah tegur. Dah laksanakan tanggungjawab kita,so dah lepas la.Yang tak berani tegur ? Kalau tak berani tue, kita cegah dengan selemah lemah iman jela. Kerana sabda Rasulullah S.A.W :

" Barangsiapa di kalangan kamu melihat kemungkaran, maka cegahlah ia dengan tangan. Jika kita tidak mampu, maka cegahlah ia dengan lisan. Jika itu juga diluar kemampuannya, maka cegahlah dengan hati. Sesungguhnya ( mencegah dengan hati ) selemah lemah iman.
(Hadith riwayat muslim)

So bagi siapa siapa yang takde sebab musabab untuk tinggal puasa tue, jangan la tinggal puasa ye. Ha nak tawu tak, orang sakit pon boleh puasa jugak. Tapi tengok jenis penyakit jugak la.Dan kena tengok prosedur apa yang dijalankan ke atas nya. So here kite share sikit k. Mungkin ramai je yang dah tahu kan. Sebab semua pun dah ade hujung jari sekarang nie. Baca kat majalah, internet, blog kawan kawan ke, buku ke takpunn facebook kan. Saya pun baca dr facebook.Tapi nak kongsi jugak untuk peringatan diri sendiri. :)

PERKARA YANG TIDAK MEMBATALKAN PUASA DALAM BIDANG PERUBATAN

1. Semua jenis suntikan tidak kira sama ada IV atau IM.
Iaitu ape ape je suntikan tak kira la sama ada ubat ke, kecuali kemasukan Total Parental Nutrition (TPN) iaitu sejenis larutan makan yang akan mengenyagkan pesakit.Faham kan. Sebab kalau kena inject ubat tak boleh kenyang pun. So puasa tak batal. Hee :)

2.Ubatan nitroglycerine ( GTN).
Ubat GTN nie sejenis ubat yang kena letak bawah lidah iaitu untuk pesakit jantung. Kalau bukan bulan puasa pun ubat nie mmg kena letak bwh lidah k.

3.Semua rawatan atau ubatan yang dimasukkan melaui faraj.
Prosedur yg biasa nye di lakukan ke atas wanita je iaitu pemeriksaan vagina (VE) atau pencucian (doush). Selalu dilakukan di wad gynaecology ( sakit puan ).

4.Semua tiub atau bahan ke saluran kencing.
Faham kan? Ala mesti pernah tgk kalau pergi melawat sesape dekat hospital tue, then disebabkan mereka tak boleh kencing secara normal, so akan ade satu saluran tiub yg membolehkan urine keluar dan masuk ke dalam beg. Sorry for the terms. Kalau org medical term die laen sebenarnye. Nie bahasa pasar. Sorry again -,-


5.Tampal gigi atau cuci gigi.
Ha yang nie pulak sebab prosedur nie tak masuk sampai ke halkum so tak batal puasa.

6.Derma darah atau menerima darah.
Yang nie semua tahu so kita proceed je ok.

7.Oksigen dan pelali.
Bagi mereka yang susah bernafas dan pelali tue ubat bius je.

8.Laparoscope.
Pe benda tue? Itu sejenis alat susah nak explain benda alah tue yg dimasukkan ke sisi perut untuk tujuan pembedahan.

9.Sampel organ yang diambil dari badan.
Takde la kan sampai nak ambil hati manusia tue. Cuma a piece of tissue je untuk buat ujian dan kenal pasti ape2 yang tak normal dlm badan kita. Fahimna ? Aha

10.Inhaler.
Comfirmm semua tahu ubat bagi yang ada sakit asthma tue. Kan kan ? Ok good semua pandai.

Ok saya explain 10 je. Ada lg sebenarnye. Walaupun dah tahu ramai yang dah sedia maklum tentang perkara perkara nie, tak salah kan kita share lagi. Semoga sentiasa memberi manfaat pada kita. Saya dapat dari sebaran ini.

Untuk keterangan lebih lanjut, kita tanya la pada pakar pakar fiqh medic ataupun ustaz atau mereka mereka yang mengetahui ye. Sama sama kita belajar. Mungkin ia tak bererti pada kita sekarang tetapi bermakna
pada masa akan datang. Wallahualam

If I Hurt U, Then I'm Sorry. Assalamualaikum 



Awak baca ke ? Terima kasih awak ye :D




Older Post . Newer Post